Infolinia Krajowe Administracji Skarbowej - numery telefonów

Ogólnopolska Infolinia KAS rusza od 1 października 2024

Ministerstwo Finansów ogłosiło, że od 1 października 2024 roku pracownicy urzędów skarbowych oraz Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) będą dostępni na jednej, ogólnopolskiej infolinii Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Połączenia na dotychczasowe lokalne numery urzędów skarbowych zostaną automatycznie przekierowane na nową centralną infolinię.

Rozwiązanie to jest dopełnieniem możliwości zdalnej obsługi podatników, którą dotychczas była realizowana głównie za pomocą od lat rozwijanej przez resort finansów usługi e-Urząd Skarbowy.

Infolinia KAS – numery telefonów:

Podatnicy będą mogli dzwonić na numery:

  • Z telefonów komórkowych: (+48) 22 330 03 30
  • Z telefonów stacjonarnych: 801 055 055

Pod tymi numerami, podobnie jak dotychczas, dostępne będą ogólne informacje podatkowe oraz celne. Nowością jest jednak możliwość uzyskania informacji o indywidualnych sprawach podatkowych po weryfikacji tożsamości za pomocą kodu telePIN.

Jakie informacje uzyskamy na Infolinii KAS?

Dzwoniąc na infolinię KAS, podatnicy nadal będą mogli uzyskać ogólne informacje podatkowe i celne bez konieczności potwierdzania swojej tożsamości. Infolinia będzie więc działać podobnie jak dotychczas, oferując wsparcie w zakresie standardowych kwestii podatkowo-celnych.

Nowym rozwiązaniem jest możliwość uzyskania informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika, które są objęte tajemnicą skarbową. Aby uzyskać takie informacje, konieczne będzie potwierdzenie tożsamości kodem telePIN. Dzięki temu podatnicy będą mogli dowiedzieć się m.in. o rozliczeniach nadpłat, zwrotach wynikających z deklaracji podatkowych czy też  korektach. Pracownicy infolinii KAS będzie udzielać także wskazówek dotyczących możliwości samodzielnego załatwiania spraw przez Internet poprzez e-Urząd Skarbowy.

Nie ulegną zmianie zasady udzielania informacji dużym podmiotom gospodarczym. Będą one nadal obsługiwane przez wyspecjalizowane urzędy lokalne, których pracownicy nadal będą dostępni pod dotychczasowymi numerami telefonów.

Infolinia Krajowej Administracji Skarbowej to:

  1. Infolinia urzędów skarbowych – ogólne i indywidualne informacje podatkowe.
  2. Infolinia Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) – ogólne informacje podatkowe i celne.
  3. Infolinia dla użytkowników Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
  4. Infolinia Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów.
  5. Weryfikacja numerów VAT kontrahentów.

Podczas rozmowy z konsultantem infolinii, po uwierzytelnieniu kodem telePIN, podatnicy mogą uzyskać szczegółowe informacje dotyczące:

  • złożonych i rozliczonych deklaracji oraz zeznań podatkowych, w tym korekt,
  • dokonanych wpłat, w tym odsetek i kosztów upomnienia,
  • realizacji zwrotów i przeksięgowań,
  • wpłat zaksięgowanych na kontach podatników do wyjaśnienia,
  • upomnień, tytułów wykonawczych oraz zagrożeń związanych z wpisami do Rejestru Należności Publicznoprawnych (RNP).

Uwierzytelnienie kodem telePIN

Aby uzyskać dostęp do informacji podatkowych objętych tajemnicą skarbową za pośrednictwem infolinii KAS, podatnicy będą musieli potwierdzić swoją tożsamość za pomocą kodu telePIN. Dzięki temu system automatycznie zweryfikuje tożsamość dzwoniącego, umożliwiając uzyskanie szczegółowych informacji dotyczących indywidualnych spraw podatkowych.

Jak ustawić kod telePIN?

Podatnicy, którzy chcą korzystać z tej opcji, muszą najpierw wygenerować kod telePIN. Procedura ta odbywa się poprzez e-Urząd Skarbowy.

  1. Aby ustawić kod telePIN, należy zalogować się do e-Urzędu Skarbowego na stronie www.podatki.gov.pl za pomocą platformy login.gov.pl, co zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.
  2. Następnie w menu przejść do działu „Ustawienia” i sekcji zatytułowanej Infolinia Krajowej Administracji Skarbowej ustawić kod uwierzytelniający.
Infolinia KAS - instrukcja ustawienia kodu telePIN

Infolinia KAS – instrukcja ustawienia kodu telePIN

Automatyczny proces weryfikacji

Proces uwierzytelniania za pomocą kodu telePIN odbywa się w sposób automatyczny, bez udziału pracownika infolinii Krajowej Administracji Skarbowej. System samodzielnie weryfikuje dane, co nie tylko przyspiesza proces, ale również zwiększa bezpieczeństwo dzwoniących, zapewniając, że informacje trafią wyłącznie do osób uprawnionych.

Uwierzytelnienie pełnomocników i osób upoważnionych

Osoby działające w imieniu podatnika, takie jak pełnomocnicy zarejestrowani na podstawie pełnomocnictwa ogólnego PPO-1, lub osoby upoważnione do obsługi konta organizacji (UKO), również mogą uzyskać dostęp do informacji objętych tajemnicą skarbową. Aby zweryfikować swoją tożsamość i uzyskać dostęp do potrzebnych informacji oprócz kodu telePIN będą one musiały podać dodatkowo numer identyfikacyjny mocodawcy lub organizacji.