Wynajem samochodu na firmę – jak rozliczyć?

Wciąż najczęstszym sposobem na pozyskanie samochodu do celów firmowych jest zakup lub leasing. Jednak coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na wynajem samochodu na rzecz firmy. Oczywiście w tym miejscu pojawia się pytanie w jaki sposób poprawnie rozliczyć wynajem samochodu.

Właściwe rozliczenie uzależnione jest od rodzaju zawartej umowy. Inaczej będziemy rozliczać taki koszt biorąc pod uwagę, czy jest to umowa najmu krótkoterminowa, inaczej jeśli zawierana jest ona na dłuższy okres czasu.

Czytaj dalej

Wydatki na paliwo poniesione zagranicą w kosztach firmy

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gosp. w przypadku odbycia podróży służbowej poza granicę Polski z wykorzystaniem samochodu firmowego, mogą zostać uwzględnione w kosztach uzyskania przychodu.

Możliwość taka wynika z rozporządzenia Ministra Finansów zawarta w paragrafie 12 ust. 3 w sprawie prowadzenia KPiR.
Czytaj dalej

Od lipca 2016 nowe uproszczone pełnomocnictwo

Wkrótce przedsiębiorcy otrzymają nowe możliwości związane z ustanawianiem pełnomocnictwa. Od początku lipca 2016 każda osoba prowadząca działalność gosp. będzie mogła ustanowić osobę będącą tzw. pełnomocnikiem ogólnym w kwestii związanych ze sprawami podatkowymi.

Pomimo, że w przypadku działalności jednoosobowych większość spraw załatwianych jest samodzielnie przez przedsiębiorcę, to jednak warto posiadać osobę upoważnioną w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych (jak np. wypadek, pobyt w szpitalu).

Czytaj dalej

Obowiązkowe napoje dla pracowników latem

Dużymi krokami zbliżamy się do pory letniej, warto wspomnieć na temat obowiązków pracodawców względem pracowników w trakcie letnich upałów. Podobnie gdy w niektórych sytuacjach przynależą się pracownikom posiłki regeneracyjne, latem pracodawca powinien zapewnić napoje.

Czytaj dalej

Ryczałt czy skala podatkowa – jaką formę wybrać?

Ryczałt czy skala podatkowa, oto jest pytanie. Wybór formy opodatkowania to jedna z najważniejszych decyzji jakie musi podjąć przedsiębiorca, ponieważ wpływa na wysokość płaconego podatku. Należy się dobrze zastanowić przed wyborem, ponieważ zmiany można dokonać raz w roku – do 20 stycznia.

Czytaj dalej

Zmiany przepisów dotyczące Książki Przychodów i Rozchodów

Wraz z nowym rozporządzeniem, które weszło w poprzednim miesiącu pojawił się nowy wzór KPiR oraz kilka zmiana z nią związanych – miedzy innymi brak obowiązku jej drukowania.

Książka Przychodów i Rozchodów w nowej formie posiada dodatkową kolumnę. Jest to związane z pojawieniem możliwości korzystania z ulgi w związku z ponoszeniem kosztów na cele rozwojowo-badawcze. Zmiana wzoru w obecnym roku dla firm, które założyły już księgę nie jest obowiązkowe.

Spis z natury – koniec obowiązku sporządzania

Dodano również nowy przepis, który wymaga od przedsiębiorców sporządzenia spisu z natury na początku roku, jeżeli nie sporządzili go na koniec. Oznacza to, że trzeba dokonać tylko spisu na koniec roku (31 grudnia) i wpisać jego wartość do książki na dzień 1 stycznia.

W przypadku przedsiębiorców, którzy w trakcie roku stracili możliwość rozliczeń w formie ryczałtu lub karty podatkowe, muszą założyć Książkę Przychodów i Rozchodów oraz przygotować spis na pierwszy dzień jej prowadzenia.

Koniec obowiązku drukowania KPiR

Nowe rozporządzenie znosi również dotychczasowy obowiązek drukowania Książki Przychodów i Rozchodów. Dotychczas obowiązek wynikający z przepisów oblikował przedsiębiorce do drukowania książki do 20 dnia każdego miesiąca za poprzedni okres rozliczeniowy.

Obecnie wystarczające jest przechowywanie dokumentacji w formie elektronicznej na dowolnych informatycznych nośnikach (płyty CD, karty pamięci etc.).

Prowadzisz księgowość w formie Książki Przychodów i Rozchodów? Poszukujesz doświadczonego biura, które odciąży Cię od obowiązków księgowych? Skontaktuj się z nami!

Korekta faktury korygującej

W sytuacji gdy po wystawieniu faktury dokonujemy zmiany ceny z powodu zwrotu, rabatu lub wykryliśmy na niej błąd należy zaewidencjonować to zdarzenie poprzez wystawienie faktury korygującej. Co w sytuacji gdy dokonujemy kolejnej korekty tej samej transakcji?
Czytaj dalej

Obniżenie limitu płatności gotówkowych do 15 tyś. zł

Nowy rząd dokonuje intensywnych zmian w przepisach podatkowych oraz tych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Kolejnym celem stają się rozliczenia gotówkowe pomiędzy przedsiębiorcami. Obecny limit pozwalający na płatności gotówkowe do kwoty 15 tysięcy euro zostanie zmniejszony do 15 tyś. złotych.

Zmiany w przepisach oznaczają, że wszelkie transakcje rozliczeniowe o wartości powyżej 15000 PLN muszą zostać przeprowadzone bezgotówkowo z użyciem rachunku bankowego.

Jakie konsekwencje za nie przestrzeganie nowych zasad?

Przewidziano również konsekwencje dla przedsiębiorców, którzy nie będą przestrzegali znowelizowanych przepisów. Przedsiębiorca, który dokona rozliczenia transakcji o wartości przekraczającej nowy limit 15 tyś. złotych, nie będzie mógł wliczyć tego wydatku do kosztów związanych z prowadzoną działalnością.

Nowe przepisy zostały zaakceptowane w Sejmie. Ich wdrożenie planuje się od 1 stycznia 2017 roku.

Zwieszenia działalności w trakcie choroby

Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na zawieszenia działalności gospodarczej w trakcie choroby aby zmniejszyć wysokość składek odprowadzanych do ZUS. Często w tej sytuacji występuje pytanie jaki wpływ będzie miał taki manewr na prawo do zasiłku.

Czytaj dalej

E-kontrole skarbowe i podatkowe od lipca 2016

Ministerstwo Finansów pracuje nad nowymi sposobami na poprawę ściągalności podatków. Jednym z nich na mają być tzw. e-kontrole podatkowe. Metoda ta będzie polegała na stworzeniu przez przedsiębiorstwo pliku w formie JPK (Jednolity Plik Kontrolny), który pozwoli na dokładną weryfikację kosztów. Kontrole skarbowe w tej formie mają zostać rozpoczęte już od 1 lipca tego roku.
Czytaj dalej