Zaległa faktura VAT – czy i jak można rozliczyć?

Czasami zdarza się sytuacja, w której przez roztargnienie zapomnimy o przekazaniu faktury kosztowej do naszego księgowego. Powodów takiej sytuacji może być wiele. Mogliśmy zapisać fakturę w innym folderze na dysku komputera lub zaplątać ją pomiędzy stertą dokumentów.

Rozliczanie zakupowych faktur VAT to istotna korzyść dla przedsiębiorcy. Dzięki temu odliczamy zapłacony VAT oraz zmniejszamy wysokość płaconego podatku dochodowego.

Czytaj dalej

Milcząca zgoda – zawarcie umowy

Przypadek, w którym nasz kontrahent nie udziela odpowiedzi na zaproponowane warunki współpracy nie zawsze oznacza brak akceptacji. Sytuację, w której uznaje się ofertę jako przyjętą pomimo braku odzewu nazywamy udzieleniem „milczącej zgody”. Kiedy mamy z nią do czynienia?

Czytaj dalej

Koszty bez faktury – jak udokumentować?

Każdemu przedsiębiorcy zależy na płaceniu możliwie jak najmniejszych podatków. Oczywistą i najpopularniejszą metodą obniżania podstawy opodatkowania jest ujmowania ponoszonych kosztów w tzw. „koszta firmowe”.

Czytaj dalej

Jak się rozliczyć z zagranicznym klientem?

Ostatnio coraz bardziej popularnym zjawiskiem stało się funkcjonowanie małych przedsiębiorców na zagranicznych rynkach. Nic dziwnego, zwłaszcza zachodnie rynki dają możliwość uzyskania zysków na bardzo przyzwoitym poziomie.

Obecnie możemy dokonywać sprzedaży swoich towarów i usług zarówno zagranicznym przedsiębiorcom jak i klientom indywidualnym. Jednak rozliczanie klienta zagranicznego nieco się różni od „krajowego”. Warto się bliżej przyjrzeć, w jaki sposób rozliczyć i udokumentować tzw „eksport usług” dla klientów z zagranicy.

Czytaj dalej

Abonament RTV a koszt uzyskania przychodu

Każda osoba fizyczna czy też prawna posiadająca zarejestrowany odbiornik radiowy bądź/i telewizyjny jest zobowiązana do uiszczania opłaty w postaci abonamentu radiowo-telewizyjnego (RTV). Przedsiębiorcy wykorzystujący powyższe urządzenia w prowadzonej działalności gospodarczej również obciążani są tym zobowiązaniem, występują jednak sytuacje w których mogą oni zaliczyć opłaty RTV do kosztów uzyskania przychodu swojej firmy.

Czytaj dalej

Wszystko o małym ZUSie dla nowych firm

Własna działalność gospodarcza, to spory powód do dumy. Każdy marzy o tym, by być dla siebie szefem, by samemu decydować o prowadzeniu działalności. Jednakże prowadzenie własnej działalności gospodarczej, nie zawsze jest łatwe i proste, może też nieść ze sobą spore koszty. Szczególnie na początku organizowania własnego biznesu.

Czytaj dalej

Barter – czym jest i go jak rozliczyć?

Transakcja barterowa sposób na rozliczenie się ze swoim kontrahentem w formie bezgotówkowej. Opiera się on na obopólnej wymianie dóbr, towarów a także usług, których wartość jest na podobnym poziomie. Jednakże nie można zapominać o tym, że również i umowa barterowa podlega rozliczeniom. Rodzi ona skutki podatkowe i konieczność rozliczenia VAT, gdyż zmianie ulegają przychody obu stron.

Czytaj dalej

Kiedy można anulować fakturę VAT i jak to zrobić?

Zdarzają się sytuację, że w trakcie wystawiania i dostarczania faktur popełniane są błędy lub zachodzą inne problematyczne zdarzenia. W tej sytuacji możemy fakturę anulować bądź dokonać korekty. Istotnym jest aby postąpić właściwie i nie narazić się na konsekwencje.

Czytaj dalej

VAT miesięczny czy kwartalny – jakie rozliczenie wybrać?

Sytuacja dotyczącą wyboru formy rozliczeń VAT z Urzędem Skarbowym dotyczy wszystkich przedsiębiorców będący płatnikami tego podatku. Uniknąć go mogą przedsiębiorcy korzystający z podmiotowego zwolnienia VAT (czyt. Kto może korzystać ze zwolnień z podatku VAT). zł. Jest to jednak korzystne rozwiązanie w rzadkich sytuacjach – tylko w przypadku gdy klientami firmy są wyłącznie osoby prywatne i inne podmioty korzystające ze zwolnienia podatku VAT.

Czytaj dalej

Firma w mieszkaniu a koszty i podatek od nieruchomości

Wielu przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności, decyduje się na wykorzystanie lokalu mieszkalnego do celów firmowych. Rozwiązanie niesie z sobą szereg korzyści ekonomicznych, największą z nich jest brak kosztu wynajęcia osobnego biura. Można je dodatkowo zwiększyć jeżeli zdecydujemy się na wliczenie części kosztów jego utrzymania w wydatki firmowe.

Czytaj dalej